reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Agáta Krupová

Agáta Krupová

Bloger 
  • Počet článkov:  187
  •  | 
  • Páči sa:  93x

Zaujíma ma spoločnosť, kultúra, tradície a mnohé iné, rada píšem o zážitkoch všed- ného dňa, občas sem pripletiem i nejaký recept. Predtým som viac písala o Londýne a Anglicku, lebo som tam istý čas žila a stále tam žijú moji najbližší. V ostatnom čase sa začínam viac venovať rodnému mestečku Hanušovce nad Topľou a jeho okoliu - prírode, histórii, pamiatkam i zaujímavým ľuďom. Zoznam autorových rubrík:  SlovenskoHanušovce nad Topľou a okolieLondýn, Veľká BritániaMestá a miesta Veľkej BritánieKnihyFilm a televíziaDivadloReceptyJazyk, nárečie, slangZvyky, tradície, obradyHistorický kalendárDetiSpomienkyAj taký je životZamysleniaNezaradené

reklama

Londýn, Veľká Británia

O odlišnostiach vo veľkonočných obradoch na Slovensku a v Anglicku

Agáta Krupová

O odlišnostiach vo veľkonočných obradoch na Slovensku a v Anglicku

Obrady Kvetnej nedele a Veľkonočného trojdnia slávia katolícki veriaci v Londýne trochu odlišne ako na Slovensku. Nie čo sa týka ich duchovného obsahu a významu, ale vo vonkajšom prejave používaním niektorých symbolov a sprievodných zvykov.

  • 15. apr 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 166x
  • 22
Kto z cestujúcich verejnou hromadnou dopravou ostatným vadí?

Agáta Krupová

Kto z cestujúcich verejnou hromadnou dopravou ostatným vadí?

Po jednej búrlivej kancelárskej diskusii londýnskych zamestnancov istej internetovej spoločnosti si títo definitívne vyprofilovali typy ľudí v metre, vlakoch a autobusoch, ktorí im, ale s najväčšou pravdepodobnosťou aj ostatným pasažierom, najviac dvíhajú mandle. Porovnajte si ich postrehy s vlastnými skúsenosťami.

  • 12. apr 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 855x
  • 16
London Harrow IV. – Vítajte na Wealdstone

Agáta Krupová

London Harrow IV. – Vítajte na Wealdstone

Už viackrát som sa stretla s článkami na tému problémov s nelegálnymi grafitmi kdekade po múroch v našich mestách. Hovorí sa o ich estetickej a spoločenskej negatívnej hodnote i o tom, ako tento problém teenagerov riešiť, pretože najviac sprayerov je vo veku 12 - 20 rokov (v dospelosti ich to už neláka). Neviem, či je možné považovať ako prevenciu proti tvorbe nelegálnych grafitov detskú maľbu po verejných múroch. Neviem, či to, že dieťa sa výtvarne vyšantí na verejnom priestranstve, kde sa aj po rokoch môže pristaviť, dostatočne nahradí pocit eufórie z jedenia zakázaného ovocia tvorbou ilegálnych grafitov. Viem však, že mňa osobne už dávnejšie upútala maľba ako súvislý rad obrázkov pozdĺž múru jednej londýnskej stanice metra, kde deti z rôznych škôl výtvarne spísali dejiny svojej štvrte v rámci historických medzníkov novodobých dejín Anglicka.

  • 14. feb 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 917x
  • 9
No toto?!

Agáta Krupová

No toto?!

Vybrala sa do banky niečo zariadiť. Pracovníčka banky, ktorá ju prijala a u ktorej vybavovala svoju záležitosť, si všimla, že má u nich zriadenú životnú poistku bez sporenia. Upozornila ju, že nedávno došlo pri týchto poistkách k istým zmenám. Ak ich chce využiť vo svoj prospech, môže tak urobiť teraz. Súhlasila.

  • 19. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 792x
  • 7
O dojmoch z paralympiády

Agáta Krupová

O dojmoch z paralympiády

Minule mi písal kamarát a pýtal sa ma, či som na londýnskej olympiáde zažila breathtaking moment, či mi niekedy nabehla husia koža zo situácií, ktoré som počas olympiády zažila. Lebo keď bol on so synom na zimnej olympiáde vo Vancouveri, získal zážitok na celý život, zvlášť vtedy, keď dal Pavol Demitra gól Rusom.

  • 9. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 823x
  • 4
reklama
Náš prvý olympijský deň - Wembley

Agáta Krupová

Náš prvý olympijský deň - Wembley

Ešte nikdy v živote som nebola na futbalový zápas. Teda do utorka. Ako školáčku ma síce raz alebo dvakrát kamarátky stiahli na naše domáce ihrisko, no nevydržala som do konca. (Nuda.) V televízii som iba raz sledovala koniec jedného olympijského futbalového zápasu, z ktorého si pamätám len toľko, že tam behal Maradona. (Show.) Okrem Peleho si pamätám ešte zopár mien česko-slovenských futbalistov z čias, keď tento šport voľakedy sledoval v televízii môj nebohý otec. No radšej ako pozerať na futbal som počúvala z rozhlasu Gaba Zelenaya. Jeho hlášky za to stáli. (Humor.) Pre mňa určite podstatne viac ako futbal. (Šport.) Nezabudla som na jednu, keď komentoval, že futbalisti idú na štadión ako Mária Stuartovna na popravu. Raz darmo - história mi bola vždy bližšia. No prišla som do Anglicka a zrazu som sa vďaka svojmu staršiemu vnukovi začala o futbal zaujímať. Pri rozhovoroch s ním som totiž nechcela vyzerať ako zaostalá starká, ktorá nevie, čo je Chelsea a že tento klub nosí modré dresy a im mám fandiť, no nie Manchestru United s červenými dresmi. Také niečo som si pred ním nemohla dovoliť pomýliť.

  • 2. aug 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 874x
  • 4
Náš prvý olympijský deň - Stratford

Agáta Krupová

Náš prvý olympijský deň - Stratford

Olympiáda už dávno začala, ale my sme sa tam vybrali až včera. Keďže sme na večer mali zakúpené lístky na futbal, dostali sme spolu s lístkom celodennú Travelcard, teda celodenný cestovný lístok na londýnsku hromadnú dopravu. A tak sme sa rozhodli, že to využijeme a už dopoludnia sme si išli aj s deťmi pozrieť prostredie olympijskej dediny.

  • 1. aug 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 702x
  • 6
Na olympijskej žrdi veje britská hrdosť

Agáta Krupová

Na olympijskej žrdi veje britská hrdosť

Každý sa dnes zaujíma iba o prvé športové výsledky na olympiáde. No vo mne ešte doznieva včerajší otvárací ceremoniál. Bola som zvedavá, čím Briti zaujmú, čo v programe pripravia. Nečakala som nič konkrétne, ale aj tak môžem povedať, že ma nesklamali. Už minule som v jednom článku písala, že oni si svoje tradície skutočne vážia. A teraz sa tieto moje slová znova potvrdili.

  • 28. júl 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 872x
  • 38
Stručne o londýnskej hromadnej doprave nielen v čase olympiády

Agáta Krupová

Stručne o londýnskej hromadnej doprave nielen v čase olympiády

Minule zavítala do Londýna jedna známa, ktorá tu žila pred viacerými rokmi. Mala sa tu zdržať jeden týždeň. Pri plánovaní výdavkov na londýnsku hromadnú dopravu si rozpočtovala 20 libier za týždenný lístok, ktorý by zahŕňal autobusovú dopravu a metro. Samozrejme, za tie roky, čo tu nebola, posunuli sa ceny cestovného smerom nahor aj v britskej metropole a 20 libier týždenne pri každodennom cestovaní metrom a autobusom je málo. No napriek tomu, že ceny za cestovné lístky prostriedkami hromadnej dopravy nie sú najlacnejšie, je dobré vedieť, ako ušetriť na cestovnom zvlášť teraz, v čase blížiacich sa Olympijských hier Londýn 2012. Pri týždennom pobyte a dennom pohybe z miesta na miesto sa môže jednať o nezanedbateľnú finančnú čiastku.

  • 20. júl 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 460x
  • 4
Londýnske parky

Agáta Krupová

Londýnske parky

Londýnske parky sú obrovské plochy s množstvom ľudí, aj nenápadnými tichými zákutiami. Vyberiete si miesto podľa toho, akú práve máte náladu alebo koľko času k dispozícii. Zájdete tam hoci aj počas obedňajšej prestávky v práci. Nikto sa vám nediví a nechápavo nepotriasa hlavou, ak si dokonca do trávy sadnete v elegantnom obleku či kostýme.

  • 22. jún 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 415x
  • 10
reklama
A nech o päť rokov tromfne kráľovnú Viktóriu!

Agáta Krupová

A nech o päť rokov tromfne kráľovnú Viktóriu!

Že britskú kráľovnú Alžbetu II. majú ľudia radi, vyjadrili na oslavách jej jubilea. Nič na tom nemení ani to, že mnohí tam išli iba zo zvedavosti. Briti si svoju panovníčku skutočne vážia, tak ako si skutočne vážia aj svoje národné tradície.

  • 5. jún 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 807x
  • 2
Závan čerstvého vzduchu z londýnskeho Wetlandu

Agáta Krupová

Závan čerstvého vzduchu z londýnskeho Wetlandu

V hlavnom meste Veľkej Británie je London Wetland Centre veľmi vďačným miestom, ak chcete stráviť deň v prírode a zároveň zotrvať v meste. Tento kúsok vidieka v Barnes je pokojným zátiším, kde si to okrem vodného vtáctva a iných živočíchov dokážu poriadne užiť aj ľudia.

  • 27. máj 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 754x
  • 0
O londýnskej botanickej záhrade

Agáta Krupová

O londýnskej botanickej záhrade

Ak sa vyberáme niekde von spolu s deťmi, tak najčastejšie vyberáme parky alebo im podobné miesta, kde majú deti voľnosť, kde ich sústavne netreba upozorňovať, čo nemôžu robiť, čoho sa nemôžu dotýkať. A tak zákonite sú pri deťoch múzeá a galérie až ďalšie v poradí. No miesta ako Kew Gardens alebo Wetland sú pre nás ako stvorené, lebo vychutnávame krásu prírody, niečo nové sa dozvieme, v tráve si posedíme, urobíme piknik, deti sa hrajú, sledujú vtáky, obdivujú stromy, kvety, vytešujú sa z motýľov...

  • 23. apr 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 180x
  • 0
O lízankových dámach a ich dopravnej službe

Agáta Krupová

O lízankových dámach a ich dopravnej službe

Lollipop lady? Na Slovensku také v blízkosti škôl nevidíme. Vodičov na zvýšenú prítomnosť detí pri prechode cez cestu upozorňuje iba dopravná značka. No v Británii plnia tieto ladies dôležitú úlohu, a to v čase rojenia žiakov pred deviatou rannou hodinou do školy a popoludní po tretej hodine zo školy. Keď sa dieťa alebo skupina detí s rodičmi chystajú prejsť cez cestu, vyrazí Lollipop lady do stredu vozovky prvá a zastaví idúce autá, aby deti mohli bezpečne prejsť na druhú stranu.

  • 22. mar 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 146x
  • 13
Voňavé slovenské rohlíky

Agáta Krupová

Voňavé slovenské rohlíky

Možno nie každý pochopí moje dnešné nadšenie. Lebo keď prijímame dennodenné veci ako úplnú samozrejmosť, akoby strácali v našich očiach na svojej hodnote.

  • 17. mar 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 376x
  • 11
reklama
Priateľka od detstva

Agáta Krupová

Priateľka od detstva

Vnúčik prišiel zo škôlky domov s taškou farebných ilustrovaných brožovaných detských kníh. Nechýbali v nej ani pastelky a skicár. Dokonca aj jednoduchý kalendár na rok 2012 určený rodičom podobne ako jedna z kníh. Asi si v duchu poviete: A...? Čo je na tom zvláštne?

  • 14. mar 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 928x
  • 0
Appyfeet - pedikúra rybkami. Wow!

Agáta Krupová

Appyfeet - pedikúra rybkami. Wow!

Neviem, odkedy poskytujú vo watfordskom shopping centre Harlequin aj služby netradičnej pedikúry, ale ostatnú jeseň sme už prechádzali okolo niekoľkokrát. Zakukli sme na chvíľu. Drobné rybičky sa hemžili a prisávali na ľudské nohy ponorené vo vode. Pôsobili na mňa ako veľké pijavice. No oni sa vlastne neprisávali, ale obtierali sa o nohy a jemne ich obhryzkávali. Minule som ich prvý raz zakúsila na vlastnej koži.

  • 10. jan 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 417x
  • 13
Bola to krásna podívaná II. – Aj v audienčnej sieni kráľovnej

Agáta Krupová

Bola to krásna podívaná II. – Aj v audienčnej sieni kráľovnej

Myslela som si, že keď budem mať v cestovnom pase platné víza, nemusím sa už ničoho obávať. Veď v kufroch som neniesla nič, čo nebolo dovolené. No nie každý mal to šťastie.

  • 5. jan 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 711x
  • 2
Bola to krásna podívaná I. – Ako som vybavovala víza

Agáta Krupová

Bola to krásna podívaná I. – Ako som vybavovala víza

Novoročný londýnsky ohňostroj sa spustil o polnoci pod London Eye počas zvukov zvonkohry z Big Ben. Odhadujú, že pri Temži sa zišlo privítať nový rok okolo štvrť milióna návštevníkov. Hlava na hlave všetci s nadšením sledovali 11-minútový impozantný ohňostroj. Nuž, rok 2012 je pre Britov dôležitý. Pomaly, ale isto sa blížia očakávané letné olympijské hry a v roku 2012 oslávi kráľovná Alžbeta II. diamantové výročie svojho panovania. Som zvedavá, čo Her Majesty kráľovná pripraví pre nás tohto roku. Pred desiatimi rokmi to stálo za podívanú - aspoň pre mňa určite. A všetkému najprv predchádzal mierny adrenalín.

  • 2. jan 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 787x
  • 0
Donedávna som jednoznačne preferovala slovenské zdravotníctvo

Agáta Krupová

Donedávna som jednoznačne preferovala slovenské zdravotníctvo

Mnohé záležitosti na britskom zdravotníctve sa mi dlho zdali divné. Bola som zvyknutá na slovenský systém a keď niekto v mojej prítomnosti na slovenské zdravotníctvo nadával, vždy som sa ho zastala s vysvetlením mojich dôvodov. No v ostatnom období okolo celej tej kauzy lekárov na Slovensku mi bolo zo všetkého nanič. No nie o tom chcem písať. Sedím, rozmýšľam a porovnávam do tej miery, do akej mám o britskom zdravotníctve rodinnú skúsenosť i sprostredkované poznanie cez skúsenosti iných.

  • 16. dec 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 576x
  • 38
reklama
SkryťZatvoriť reklamu