reklama

Redakčný šalát

Je to už veľa rokov, keď som dávala dohromady redakčnú radu našich prvých farských novín. Vtedy som vôbec nepredpokladala, že pri jeho tvorbe strávim rovných desať rokov. Počas obdobia nosenia honosného titulu šéfredaktorky (ktorý mi bol často nanič, lebo som aj tak mnohé, čo som si zmyslela, musela odmakať osobne) chcela, aby som so svojou redakčnou radou tvorila dobré spoločenstvo. Nuž ale ako sa na začiatku priblížiť ľuďom, ktorých som poznala málo, alebo vôbec, možno trochu z videnia alebo ani to nie? Pracovný tím som si totiž nevyberala sama; ľudí na filiálkach som nepoznala, tak mi ich odtiaľ jednoducho dodali.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Vedela som, že ak má byť toto spoločenstvo životaschopné, musíme vedieť spoločne nielen dobre komunikovať, ale si aj dôverovať, byť jeden druhému priateľom, môcť sa na seba spoľahnúť. A keďže staré ľudové príslovie hovorí, že každá láska ide cez žalúdok, použila som presne túto taktiku - na záver prvého sedenia som pripravila niečo pod zub. A to niečo bol šalát. Vlastne dva, ale oni sa na tanieri a v žalúdku spoločne skombinovali.

Šalát všetkým veľmi chutil, a tak sa ma viacerí pri zvolávaní ďalšieho sedenia pýtali: „Bude aj redakčný šalát?" Nedalo sa inak, iba odpovedať, že áno. Aj ďalší a ďalší raz.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri jedle sme sa vždy všetci uvoľnili z predchádzajúcej pracovnej upätosti. Každý sa zrazu voľne rozhovoril, bol kopec srandy a keď chlapi odišli a ženy osameli, stalo sa, že aj slza vyhŕkla, lebo život a svet neboli vždy gombičkou. A tak nové priateľstvá vznikli a poriadne sa utužili aj vďaka redakčnému šalátu. Tak mu ten názov prischol a ja ho pri istých príležitostiach robím dodnes. Tak ako na to?

Cestovinový šalát

Cestoviny vrtuľky uvaríme v slanej vode, premyjeme studenou vodou a necháme na chvíľku stiecť. Dbáme však, aby cestoviny neboli úplne suché, ale mali svoju vlhkosť, keď ich zmiešavame s tatárskou omáčkou a bielym jogurtom. Pomer tatárky a jogurtu si rozhodnite sami - ja ich dávam cca 1:1, ale iba minimálne, nevyhnutné množstvo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Primiešame mrazenú zeleninu Trio (kukurica, hrášok, mrkva), ktorú sme rozmrazili na sitku poriadnym premytím pod tečúcou horúcou vodou, aby si uchovala sviežu farbu a chuť čerstvej zeleniny. K tomu pridáme jadierok zbavenú a na drobné kocky pokrájanú neošúpanú zelenú uhorku, na drobné kocky pokrájané zo tri paradajky a na tenučké prúžky nakrájané dve zelené papriky; ja do tohto šalátu používam iba tenkú svetlú papriku. Nesmieme zabudnúť pridať ani na trochu čerstvého póru, ktorý takisto narežeme na tenučko. Spodnú bielu časť póru používam iba do varenia, do šalátov výlučne jeho hornú zelenú časť. Nezabudnite ešte podľa chuti osoliť a okoreniť čiernym peprom. Ak niekto nevie jesť šalát bez mäsa, môže si doň nakrájať diétnu salámu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Fazuľový šalát

Základom pre jeho prípravu je nakladaná červená fazuľa. Pripravujem si ju sama, a to nasledovne:

Polkilové vrecko fazule dám na noc namočiť do vody. Na druhý deň nadrobno posekám asi pol kila cibule (viac cibule neškodí, menej áno-:), ktorú spražím v primeranom množstve rastlinného oleja spolu s mletou červenou paprikou a minimálne s jednou na prúžky porezanou zelenou paprikou. Do tohto vlejem premytú nabotnanú fazuľu. Zalievam iba najnevyhnutnejším množstvom vody, aby z toho nevznikla riedka polievka. Fazuľu osolím a pridám niekoľko bobkových lístkov. Varím pokiaľ poriadne nezmäkne. Počas varenia sledujem, aby bol v hrnci dostatok vody, aby fazuľa neprihorela. Nakoniec prilejem k uvarenej fazuli obsah 400gramovej plechovky paradajkového pretlaku a nechám ešte chvíľku povrieť. Po odstavení z ohňa, potrebnú časť z fazuľového základu oddelím a nechám vychladnúť na prípravu šalátu. Zvyšnú časť ešte za horúca nalejem do vopred pripravených sklených fliaš a hneď ich sterilizujem, aby som celý predchádzajúci proces nemusela absolvovať za každým razom, ale šetrila svoju aj elektrickú energiu. To znamená, že nabudúce nič nevarím, iba otvorím fľašu so sterilizovanou fazuľou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do oddelenej poriadne vychladnutej fazule pridám na malé kocky nakrájanú pikantnú paprikovú klobásu (značku si zvoľte podľa ponuky v obchode a vašej chuti). Ja osobne nedávam veľa klobásy, aby nezatlačila úplne do úzadia chuť paradajkovej fazule. Okrem toho pridávam na malé kocky nakrájané kyslé uhorky a tiež na malé kocky pokrájaný syr Eidam tehlu. Nakoniec primiešam tatársku omáčku a ostro pálivý kečup. Množstvá neuvádzam, lebo ich sama nemeriam. Všetko robím od oka podľa svojej chuti.

Možno sa to na prvý pohľad nezdá, ale oba šaláty k sebe celkom pasujú. Ten prvý suchší, druhý poriadne šťavnatý. Pripravujte ich v malom časovom predstihu, aby mali aspoň dve hodinky na odležanie, aby chute jednotlivých ingrediencií v nich navzájom poriadne prenikli.

Chcem však povedať ešte jednu veľmi dôležitú vec. Tento šalát tak ako každé iné jedlo chutí podstatne lepšie ak k nemu primiešate poriadnu dávku úprimnej lásky a nezabudnete ho obložiť priateľským úsmevom, či srdečným smiechom. Jednoducho povedané: najlepšou šalátovou oblohou je priateľské prostredie a dobrá nálada.

Prajem dobrú chuť.


Ďalšie recepty nájdete v článkoch:

Recepty starej mamy

O jednej starej kuchárskej knihe

Recepty starých materí

Couscous, teda kuskus

Agáta Krupová

Agáta Krupová

Bloger 
  • Počet článkov:  187
  •  | 
  • Páči sa:  95x

Zaujíma ma spoločnosť, kultúra, tradície a mnohé iné, rada píšem o zážitkoch všed- ného dňa, občas sem pripletiem i nejaký recept. Predtým som viac písala o Londýne a Anglicku, lebo som tam istý čas žila a stále tam žijú moji najbližší. V ostatnom čase sa začínam viac venovať rodnému mestečku Hanušovce nad Topľou a jeho okoliu - prírode, histórii, pamiatkam i zaujímavým ľuďom. Zoznam autorových rubrík:  SlovenskoHanušovce nad Topľou a okolieLondýn, Veľká BritániaMestá a miesta Veľkej BritánieKnihyFilm a televíziaDivadloReceptyJazyk, nárečie, slangZvyky, tradície, obradyHistorický kalendárDetiSpomienkyAj taký je životZamysleniaNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu